21 сторінка жаху Переяславського районного відділу освіти

0
1110

Довідка
про результати вивчення діяльності відділу освіти Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації Київської області щодо реалізації державної політики у сфері освіти та ефективності управління підпорядкованими закладами освіти

Відповідно до наказу Державної інспекції навчальних закладів України від 02.02.2018 № 01-13/3 комісією у складі:
Марченко Т. М. – головний спеціаліст управління контролю у сферах дошкільної, середньої, професійно-технічної і позашкільної освіти Державної інспекції навчальних закладів України;
Опалко І. М. – начальник відділу позашкільної освіти та роботи з інтернатними закладами управління дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Департаменту освіти, науки та молодіжної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації;
Ничипорук Т. І. – головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту Горохівської райдержадміністрації Волинської області;
Самолюк О. С. – головний спеціаліст відділу дошкільної, загальної середньої та вищої освіти Управління освіти, науки та молоді Волинської обласної державної адміністрації у період з 05 по 09 лютого 2018 року проведено вивчення роботи відділу освіти Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації Київської області (далі – Відділ освіти) щодо реалізації державної політики у сфері освіти та ефективності управління підпорядкованими закладами освіти, у ході якого розглянуто питання, порушені у зверненні депутата Переяслав-Хмельницької районної ради Якуби О. В.


Під час вивчення з’ясовано, що Відділ освіти здійснює свої повноваження щодо реалізації державної політики у сфері освіти та управління підпорядкованими закладами освіти відповідно до Положення, затвердженого розпорядженням голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації від 15.11.2016 № 494 (далі – Положення).
Відділ освіти є самостійним структурним підрозділом, підпорядкований голові Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації, підзвітний і підконтрольний Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації, а з питань здійснення контролю за діяльністю підпорядкованих закладів освіти – Державній інспекції навчальних закладів України.
Проте Відділом освіти не вжито заходів щодо приведення Положення у відповідність до вимог чинного законодавства.
Із перевищенням повноважень прописано підпункт 20 пункту чотири Положення, де передбачено «контроль за органами місцевого самоврядування та надання методичної допомоги з питань здійснення наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади».
Підпунктом 32 пункту чотири Положення передбачено «здійснення контролю за дотриманням актів законодавства з питань освіти, науки, виконанням вимог щодо змісту, рівня та обсягу професійно-технічної освіти», закладів освіти, яких у підпорядкуванні немає. Відділ освіти утримується за рахунок коштів державного бюджету (пункт 15 Положення).
Пунктом дев’ять Положення затверджено структурні підрозділи Відділу освіти, зокрема централізована бухгалтерія (на час вивчення 16,5 ставки), районний методичний кабінет (12), психолого-медико-педагогічна консультація (2,5), дитячо-юнацька спортивна школа (далі – ДЮСШ), будинок дитячої та юнацької творчості (далі – БДЮТ), заклади загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів (далі –ЗЗСО), навчально-виховні об’єднання «ЗОШ І-ІІ та І-ІІІ ступенів -ДНЗ» (далі – НВО), заклади дошкільної освіти (далі – ЗДО).
Штатним розписом на 2018 рік, затвердженим головою Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації передбачено штат у кількості трьох одиниць (начальник Відділу освіти – 1, головний спеціаліст – 1, спеціаліст – 1).
Із 24 квітня 2013 року Відділ освіти очолює Дубина Таміла Анатоліївна (вища педагогічна освіта, закінчила Київський університет Т. Шевченка за спеціальністю «Географія», 1995 р., стаж педагогічної роботи – 15 р. 5 м., державної служби – 11 р. 06 м.).
На 01 вересня 2017 у районі функціонує 23 ЗЗСО, 216 класів, (2193 учнів), середня наповнюваність класів – десять учнів.
У закладах освіти району працює вісім груп продовженого дня, якими охоплено 242 учнів 1-4 класів.
Відповідно до розпорядження голови Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації від 01 вересня 2017 № 524 «Про затвердження мережі закладів освіти Переяслав-Хмельницького району на 2017-2018 навчальний рік» (далі – Розпорядження) затверджено наступну мережу закладів освіти:
– ЗДО комунальної власності – вісім, груп – 17 (3114 дітей);
– НВО – 18, груп – 22 (362 дитини);
– ЗДО інших форм власності (Міноборони) – один, груп – дві (40 дітей);
– ЗЗСО І-ІІІ ступенів – 14, класів – 150 (1710 учнів);
– ЗЗСО І-ІІ ступенів – дев’ять, класів – 66 (483 учні), середня наповнюваність – сім учнів;
– заклади позашкільної освіти (далі – ЗПО) – два, зокрема БДЮТ, 56 груп (954 вихованці); ДЮСШ – 17 груп (226 вихованців).
Усупереч пункту два статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту», пункту 11 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою КМУ від 27.08.2010 р. № 778, та пункту шість Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», затвердженого наказом МОН України від 12.01.2016 № 08, у ЗЗСО району, де кількість дітей у класах менша за визначену нормативами їх наповнюваність, не організовано заняття за індивідуальною формою навчання (кількість учнів у класах повинна становити не менше п’яти осіб).
Так, у додатку № 1 вищезазначеного Розпорядження затверджено п’ять класів-комплектів початкових класів ЗЗСО району (у Виповзькому НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» (у другому та четвертому класах по двоє учнів), Горбанівському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів -ДНЗ» (у третьому класі – двоє, четвертому – четверо учнів), Полого-Вергунівському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» (у першому класі – двоє учнів), Ташанському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів -ДНЗ» (у третьому класі – троє учнів), Світанківському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів -ДНЗ» (у третьому та четвертому класах по троє учнів)). Таким чином мережу класів у районі збільшено на вісім одиниць (із 208 на 216).
Крім того, у додатках 1, 3 Розпорядження назви закладів освіти не містять повної назви (відсутній район та область).
Не вказано у додатку 3 Розпорядження і про заклади позашкільної освіти, які функціонують у районі, їх кількість та наповнюваність.
На час вивчення мережа закладів освіти становить п’ять ЗЗСО І –ІІІ ступенів, 11 – НВО, сім – ЗДО, два – ЗПО (ДЮСШ, БДЮТ). На території району утворено два ОТГ (Студенниківська ОТГ та Дівичківська ОТГ).
Відповідно до наказу МОН України від 08.07.2016 № 813 «Про затвердження форм звітності з питань діяльності денних загальноосвітніх навчальних закладів та інструкцій щодо їх заповнення» у Відділі освіти узагальнюються звіти ЗЗСО форми № ЗНЗ-1, на підставі яких сформовано зведений звіт форми № 76-РВК.
Однак, у розділі ІІ звіту форми № 76-РВК «Розподіл учнів за класами на початок навчального року» зазначено 220 класів, а у вищезазначеному Розпорядженні затверджено 216.
У цьому ж розділі вказано, що у ЗЗСО району навчається 20 дітей із особливими освітніми потребами, з яких навчаються за індивідуальною формою навчання вісім, в інклюзивних класах – сім. Інформація про охоплення навчанням п’ятьох учнів відсутня.
Проте, у звітах форми № ЗНЗ – 1 Пристромської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, у розділі І «Контингенти учнів за класами» зазначено, що є одна дитина з особливими освітніми потребами, однак не вказано за якою формою навчання, індивідуальною чи в інклюзивних класах; у Циблівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів навчається вісім таких учнів, з яких навчаються індивідуально один учень, в інклюзивних класах – троє, інформація про чотирьох учнів відсутня.
У розділі І звітів форми № ЗНЗ-1 «Контингенти учнів за класами» у Світанківському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Горбанівському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Ташанському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Полого-Вергунівському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Виповзькому НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів -ДНЗ» вказано кількість класів, де наповнюваність учнів становить менше п’яти осіб (порушення пункту два статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту»).
У звіті № ЗНЗ-1 Дем’янецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів у ІХ розділі «Відомості про приміщення та матеріальну базу» не вказано пункт 36 про водогін, хоча є каналізація та їдальня на 80 посадкових місць, у Виповзькому НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» вказано, що є басейн (який відсутній у закладі освіти). Внесення неправдивих даних до звіту № ЗНЗ-1 призвело до недостовірної інформації при формуванні звіту форми Д-4 «Відомості про матеріальну базу денних загальноосвітніх навчальних закладів» (пункти 39 та 45).
Відповідно до звітів № ЗНЗ-1 розділу ІХ «Відомості про приміщення та матеріальну базу» ЗЗСО району мають такі кабінети: зокрема математики – 20, фізики – 16, хімії – 12, географії – 11, біології – 15, майстерні – 21, фізкультурні зали – 22.
Портал інформаційної системи управління освітою (ІСУО) містить дані про заклади освіти. На виконання наказу МОН України від 14.07.2017 № 1068 «Про збір даних до інформаційно-телекомунікаційної системи «Державна інформаційна система освіти» у 2017-2018 н.р. у Відділі освіти призначено відповідального за внесення звітності у систему ДІСО.
Відповідно до пункту вісім Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2011 № 752 (в редакції постанови КМУ від 12.07.2017 № 550), до Реєстру закладів освіти включаються відомості про заклади, де зазначено повне їх найменування (та скорочене у разі його наявності). Проте, до системи ІСУО не внесено повні назви більшості закладів освіти Переяслав-Хмельницького району (відсутні назви району та області); у 17 ЗЗСО відсутні адреси сайтів.
Не забезпечено Відділом освіти на належному рівні організацію роботи щодо нормативного забезпечення діяльності підпорядкованих закладів освіти.
Зокрема, у більшості Статутів закладів освіти району, на титульних сторінках не вказано повної назви закладу (відсутні назви району та області, дата погодження Статутів начальником Відділу освіти), що суперечить пункту 33 постанови КМУ від 30 листопада 2011 р. № 1242 «Про затвердження Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади» (у частині, що «датою документа є відповідно дата його підписання»).
У Статутах нової редакції 2016 року Гланишівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Дем’янецької ЗОШ І-ІІІ ступенів, Циблівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Горбанівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Лецьківського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Стовп’язького НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Переяславського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» мають місце посилання на нормативно-правову базу, що втратила чинність.
У І розділі Статутів Горбанівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Світанківського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» вказано, що вони надають здобувачам освіти повну загальну середню освіту, проте вказані заклади освіти І-ІІ ступенів можуть надавати лише базову загальну середню освіту.
Встановлено самовільне виправлення року реєстрації Статутів у новій редакції в Хоцьківській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Лецьківському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Циблівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Дем’янецькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів.
Статут БДЮТ (не вказано якого району і області), який затверджений районною радою 13.02.1995 року, не приведено у відповідність до вимог постанови КМУ від 06.05.2001р. № 433 (зі змінами) «Про затвердження Положення про позашкільний навчальний заклад».
У Статутах ЗЗСО не вказано ідентифікаційні коди юридичної особи, юридичні адреси (відсутні вулиці ЗЗСО).
У Виписках з державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань опорного навчального закладу Студениківського НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад», Полого-Вергунівського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Гланишівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів -ДНЗ» вказано основний вид економічної діяльності, яку може здійснювати заклад освіти лише 85.20 – початкова освіта. Не вказано основний вид економічної діяльності 85.31 – загальна середня освіта та 85.10 – дошкільна освіта. У більшості ЗЗСО не правильно зазначено повну назву закладу (район та область).
У робочих навчальних планах ЗЗСО (вказано неповні назви закладів), пояснювальні записки оформлено з недотриманням вимог листа МОН України від 07.06.2017 №1/9-315 «Про структуру 2017/2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів». Зокрема, не вказано типи закладів освіти, кількість класів по ступенях та кількість учнів, які навчаються у них.
У порушення пункту 3.10 наказу МОН України від 23.06.2000 № 240 «Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів» робочі навчальні плани ЗЗСО не датовані під час підписання начальником Відділу освіти.
Згідно з пунктом 3.23 даної Інструкції протоколи засідання педагогічної ради нумеруються упродовж календарного року, проте у робочих навчальних планах Хоцьківської ЗОШ І-ІІІ ступенів, ОНЗ Студениківський НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад», Дівичківського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Полого – Вергунівського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Циблівської загальноосвітньої школі І-ІІІ ступенів, Ковалинського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Вовчківського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Виповзького НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Великокаратульської ЗОШ І-ІІІ ступенів неправильно вказано номер протоколу педради при погодженні робочих навчальних планів.
У додатку розподілу годин для учнів 11 класу робочого навчального плану Опорного навчального закладу Студениківського НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» в інваріантній складовій відсутні 0,5 годин предмета «Захист Вітчизни», що є недотриманням додатків 6 та 13 наказу МОН України від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню».
Крім того, не вказано, яку іноземну мову вивчають учні; у переліку годин варіативної складової (4 години), що фінансуються, відсутня 1 година.
Назва предмета «Світова література» не відповідає назві у Типовому навчальному плані.
У Виповзькому НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Полого-Вергунівському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» створено класи-комплекти, на які виділено більшу кількість годин, ніж би учні навчались за індивідуальною формою навчання. Аналогічна ситуація у Світанківському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів -ДНЗ», де у третьому та четвертому класах навчається по троє учнів, навчання за індивідуальною формою навчання не організовано. У робочому навчальному плані виділено по 24 години (відповідно було б по 15 годин).
У робочому навчальному плані Циблівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів неправильно порахована кількість годин на тиждень (10 клас), додаток № 1 до робочого навчального плану Вовчківського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» не відповідає Типовому навчальному плану початкової школи (відсутня сумарна кількість годин інваріантної складової). Подібні помилки є у робочих навчальних планах інших ЗЗСО району.
При вивченні робочих навчальних планів закладів освіти на 2017/2018 н.р. (Лецьківське НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Переяславське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Великокаратульська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Стовп’язьке НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Ковалинське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», опорний заклад Студениківський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Гайшинське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Дем’янецька ЗОШ І-ІІІ ступенів) встановлено, що вони складені на основі Типового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання і вивченням мови національної меншини (російської). Разом з тим, за інформацією Відділу освіти, у закладах ЗЗСО району не навчаються діти із сімей національних меншин. Відсутня інформація про освітні запити учнів та батьків щодо необхідності вивчення російської мови, не аргументовано у пояснювальних записках потребу у використанні саме цього додатка Типового навчального плану, що суперечить листам МОН від 07.06.2017 № 1/9-315 «Про структуру 2017/2018 н. р. та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів», від 07.10.2016 № 1/9-542 «Щодо застосування державної мови».
На час вивчення у Відділі освіти відсутні робочі навчальні плани Гланишівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Горбанівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Єрківецького НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів -ДНЗ» та Улянівського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів -ДНЗ».
Також комісією проаналізовано роботу з питань введення допрофільного та профільного навчання в ЗЗСО району. Метою профільного навчання в закладах освіти є забезпечення умов для якісної освіти старшокласників у відповідності з їхніми індивідуальними нахилами, можливостями, здібностями і потребами, забезпечення професійної орієнтації учнів на майбутню діяльність, яка користується попитом на ринку праці, встановлення наступності між загальною середньою і професійною освітою, забезпечення можливостей постійного духовного самовдосконалення особистості, формування інтелектуального та культурного потенціалу як найвищої цінності нації.
Проте, у більшості закладів освіти І-ІІІ ступенів Переяслав-Хмельницького району введено універсальний профіль. Це свідчить про те, що практичні психологи шкіл, класні керівники, керівники закладів освіти не проводять вивчення запитів учнів, батьків (анкетування, діагностика, опитування) щодо введення профільного, допрофільного навчання з навчальних предметів.
Профільному навчанню в закладах освіти повинно передувати допрофільна підготовка учнів у 8-9 класах. Однак, у робочих навчальних планах не зазначено переліку предметів, які вивчаються як допрофільна підготовка. У жодному ЗЗСО (8 та 9 класи) не введено поглибленого вивчення предметів.
Не практикують також заклади освіти району в однокомплектній старшій школі створення в класах різнопрофільних груп за рахунок використання годин варіативної складової. При цьому базове ядро навчальних предметів вивчається усіма учнями класу за єдиними навчальними програмами, а частину часу – окремо у групах за програмами відповідних профілів (додаток 13 наказу МОН України від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»).
У 2017 році у Переяслав-Хмельницькому районі складали ЗНО 109 випускників 11 класу з 11 закладів освіти. З української мови та літератури не подолали поріг 14 випускників, що становить 13%. Отримали відповідний результат за шкалою 180 – 200 балів шість школярів (5%), 160-180 балів – 12 (11%), 120-160 балів – 38 (35%) та 100-120 балів – 39 (36%).
Це свідчить про те, що недостатньо приділяється увага викладанню української мови та літератури у закладах освіти, не вводиться філологічний профіль. Однак, практикують введення до робочого навчального плану додаток 12 до наказу МОН МС України від 03.04.2012 № 409 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня» (в редакції наказу МОН України від 29.05.2014 № 664, із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 №1465) Типовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання і вивченням мови національної меншини, зокрема російської мови, де відводиться по 2 год. з 5 по 9 клас, при тому, що російську мову не обрали на ЗНО жоден випускник.
ЗНО з історії України обрали 90 випускників (83%), з яких не подолали поріг 24 випускники (27%); математику – 45 (41%), з яких не подолали поріг 10 випускників (22%); фізику – 10 (9%), з яких не подолали поріг 3 випускники (30%); хімію – 9 (8%), з яких не подолали поріг 3 випускники (33%); біологію – 39 (36%), з яких не подолали поріг 9 випускників (23%); географію – 51 (47%), з яких не подолали поріг 8 випускників (16%); англійську мову – 18 (17%), з яких не подолали поріг 5 випускників (28%); іспанську мову 1 (0,9%).
Керівники ЗЗСО не ставлять перед собою основне завдання – підвищення якості загальної середньої освіти, формування сукупності компетенцій особистості, потрібних для здійснення свідомого вибору професії. Вони психологічно не готові до впровадження інновацій у діяльність педагогічного колективу, не усвідомлюють відповідальність за підвищення якості освіти.
З недотриманням вимог наказу МОН України від 06.12.2010 № 1205 (із змінами згідно з наказом МОН України від 03.07.2017 № 948) «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» Відділом освіти розроблено штатні розписи «адмінгосподарського та учбового-допоміжного персоналу».
Зокрема, неправильно вказано найменування посад «старший кочегар, сезонні кочегари, старший оператор газової котельні, оператор газової котельні», а має бути машиніст (кочегар) котельні; «кухар ІV розряду, кухар ІІІ розряду, кухар V розряду», а має бути кухар; «водій 25% ІІІ р., водій ІVр., водій ІІІ р.», має бути водій автотранспортних засобів (автобуса).
У тарифікаційних списках Стовп’язького НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів -ДНЗ» не вказана кількість годин за робочим навчальним планом; у Єрківецького НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» – вказана кількість дітей не відповідає реальній мережі; Дівичківського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Циблівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів – взагалі не вказана кількість дітей, що навчається на 01 вересня; Полого-Вергунівського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Світанківського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Горбанівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Мазінської філії – неправильно вказана кількість 1-4 класів. Внаслідок таких дій встановлено порушення щодо введення додаткових ставок заступників директорів з навчально-виховної роботи у ЗЗСО району.
У ході вивчення встановлено, що Відділ освіти не забезпечує контроль за організацією індивідуального навчання у ЗЗСО району. Не здійснюється також методичний супровід з питань організації навчання учнів за індивідуальною формою.
За результатами вивчення документації з питань організації навчання учнів ЗЗСО за індивідуальною формою встановлено, що у районі за названою формою здобуває освіту 31 учень. З них, 17 – у зв’язку з відсутністю необхідної кількості учнів для створення класу; 14 – за станом здоров’я не можуть відвідувати заклади освіти.
В організації індивідуального навчання виявлено ряд порушень вимог законодавства. Зокрема, всупереч абзацу чотири пункту два розділу II Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом МОН від 12.01.2016 № 8 (зі змінами) (далі – Положення), відсутній висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я за місцем спостереження дитини про переведення на індивідуальну форму навчання за станом здоров’я в 13 учнів.
Вищезазначене свідчить про необізнаність працівників Відділу освіти, керівників ЗЗСО із змінами в чинному законодавстві щодо порядку зарахування на індивідуальну форму навчання.
Крім того, відсутній витяг з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації для однієї дитини з особливими освітніми потребами (Гордієнко Г.Ю., Єрківецьке НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ»), якій організовано індивідуальне навчання за програмою для «розумово відсталих дітей», що суперечить абзацу шість пункту два розділу ІІ Положення.
Виявлено відсутність документів за 2016/2017 н.р. про наявний рівень освіти дітей, які зараховані на індивідуальну форму навчання, у семи учнів  неправдиво вказано класи, у яких вони навчалися (відповідно 8-ий замість 7-го та 2-ий клас, проте фактично дитина навчалася в 1-му). Наведені факти є порушенням вимог абзацу три пункту два розділу ІІ Положення.
Встановлено невідповідність робочих навчальних планів для індивідуальної форми навчання Типовим навчальним планам, що є порушенням пункту два розділу ІІІ Положення. Зокрема, не передбачено індивідуальними робочими навчальними планами такі предмети інваріантної складової, як основи правознавства, художня культура.
Відповідно до висновку ЛКК учень 3 класу Вовчківського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» Тарганчук М.О. відсторонений від уроків фізичної культури на чотири місяці, проте наказом директора школи від 28.08.2017 № 59 учня звільнено від вищеназваного заняття (без зазначення терміну), іншого медичного висновку про продовження терміну відсторонення від уроків фізичної культури немає.
Вищенаведені факти свідчать про невиконання вимог Державних стандартів загальної середньої освіти.
Не виконується Відділом освіти вимоги пункту два розділу IV Положення в частині затвердження персонального складу педагогічних працівників, які здійснюють індивідуальну форму навчання.
Виявлено порушення в оформленні документації щодо індивідуальної форми навчання. Так, заяви батьків про зарахування на індивідуальну форму навчання не відповідають встановленому додатком 1 до Положення зразку; не вказано у пояснювальній записці до робочого навчального плану про навчання за індивідуальною формою Кириченка Є.Б. (Циблівська ЗОШ І-ІІІ ступенів) номер додатка Типового навчального плану, за яким розроблений індивідуальний план, як це рекомендовано у листі МОН від 07.06.2017 № 1/9-315 «Про структуру 2017/2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів», у зв’язку з чим неможливо перевірити виконання вимог Державних стандартів загальної середньої освіти.
На час вивчення у Відділі освіти взагалі відсутні документи щодо організації навчання за індивідуальною формою чотирьох дітей (Макріщев М.С., Виповзьке НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Дзюба І.В., Калініна Г.В., Циганюк А.А., Горбанівське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ»).
З метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство організовано інклюзивне навчання для восьми учнів у чотирьох ЗЗСО району.
Відповідно до типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом МОН від 06.12.2010 № 1205, у школах, де запроваджено інклюзивне навчання, введено по 0,5 ставки вихователя (асистента вчителя) на клас, у якому навчаються такі діти. Фактично у ЗЗСО району та ОТГ на цих посадах працює шість осіб.
Наказами Відділу освіти від 01.09.2017 № 209 «Про проведення додаткових корекційно-розвиткових занять, що визначені індивідуальною програмою розвитку осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах Переяслав-Хмельницького району в 2017/2018 навчальному році», від 04.01.2018 № 15 «Про проведення корекційно-розвиткових занять, що визначені індивідуальною програмою розвитку вихованця Гайшинського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ» Кириченка Р.В.» затверджено список фахівців (практичний психолог, вчитель-логопед) для проведення корекційно-розвиткових занять.
Проте в організації інклюзивного навчання виявлено окремі недоліки. Зокрема, Відділом освіти видано наказ від 30.08.2017 № 197 «Про організацію інклюзивного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів Переяслав-Хмельницького району», у пункті два якого вказано «зарахувати на інклюзивне навчання таких учнів (вихованців)…», що суперечить пункту 7 Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15.08.2011 р. № 872 (зі змінами), (далі – Порядку), пункту 22 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою КМУ від 27.08.2017 р. № 778 (зі змінами), оскільки зарахування учнів до закладу здійснюється за наказом його керівника.
Складений та затверджений директором графік роботи асистента вчителя Крамаренко О.В., яка працює на 1,0 ставку у двох класах (першому та другому) в ОНЗ Студениківському НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» таким чином, що вона здійснює індивідуальний супровід двох дітей одночасно (щосереди з 08.30 до 09.15 год. працює з учнем 2 класу та з 08.30 до 10.30 год. – з учнем 1 класу; з 11.30 до 12.30 – з учнем 1 класу та з 12.25 до 14.10 – з учнем 2 класу).
Не забезпечено керівництвом вищеназваного закладу освіти виконання індивідуального навчального плану для учениці 2 класу з інклюзивним навчанням, оскільки в плані передбачено 2 години на тиждень на вивчення англійської мови, а в розкладі занять дитини, затвердженого директором школи, наявна лише 1 година. Крім того, розклад уроків учнів 1-3 класів ОНЗ «Студениківський НВК ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» погоджений начальником Відділу освіти, що не відповідає пункту 47 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, відповідно до якого це повноваження керівника закладу. Встановлено також невідповідність цього розкладу уроків з розкладом уроків для дитини з особливими освітніми потребами. Наприклад, якщо першим уроком у понеділок у 2 класі є літературне читання, то в учня. – фізкультура.
У наказі ОНЗ «Студениківський НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» від 01.09.2017 № 100 «Про створення класів з інклюзивною формою навчання та організацію в них навчального процесу у 2017/2018 н.р.» вказано «створити класи з інклюзивною формою навчання в 1-А, 1-Б, 2-А, 2-Б…», хоча всього в закладі освіти навчається в інклюзивних класах троє дітей (1, 2, 4 класи).
Виявлено порушення вимог постанови КМУ від 12.07.2017 р. № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» (далі – ІРЦ). Зокрема, така установа утворена при психолого-медико-педагогічній консультації Відділу освіти (розпорядження голови райдержадміністрації від 04.07.2017 р. № 414 «Про створення Інклюзивно-ресурсного центру при психолого-медико-педагогічній консультації відділу освіти Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації») до набрання чинності вищеназваної постанови.
Положення про ІРЦ психолого-медико-педагогічної консультації Відділу освіти, затверджене вказаним розпорядженням РДА, суперечить основним завданням центру, зокрема, не передбачає надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих потреб дитини, розроблення рекомендацій щодо програми навчання тощо.
До складу ІРЦ включено працівників, які не мають педагогічної освіти, як це передбачено Положенням про ІРЦ, зокрема представників служби у справах дітей, центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, голову районної організації ВОІ СОІУ тощо (наказ Відділу освіти від 01.09.2017 № 225 «Про затвердження складу Інклюзивно-ресурсного центру»). Незважаючи на вищенаведені порушення, Відділом освіти не вжито заходів щодо приведення Положення про ІРЦ до вимог чинного законодавства.

Водночас, у ході вивчення виявлено ряд порушень вимог законодавства щодо організації у ЗЗСО екстернатної форми навчання.
Так, до директора Опорного навчального закладку Студениківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» 01.10.2017 надійшла заява Краснобая А. О. «про зарахування його учнем 11 класу очно-заочної форми навчання з 01.10.2017». Однак, на час вивчення наказ про зарахування по закладу освіти відсутній, що є порушенням пункту три Розділу ІІ Положення про екстернат у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом МОН від 13.03.2017 № 369 (далі – Положення) .
Крім того, Відділом освіти не видано наказ щодо визначення ЗЗСО, на базі яких буде організовано екстернат, здійснене річне оцінювання і атестація, (порушення вимог пункту три Розділу І Положення).
Не вживалися належні заходи Відділом освіти і щодо соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які навчаються у ЗЗСО району. На основі статистичного зведеного звіту денних ЗНЗ (на початок 2017/2018 н.р., станом на 05 вересня (форма 76-РВК) встановлено, що у ЗЗСО району та ОТГ навчається 34 дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування. Відповідно до чинного законодавства діти цієї категорії забезпечені Єдиними квитками, що дає їм право на безплатне відвідування кінотеатрів, виставок, музеїв, спортивних споруд, безплатний проїзд у громадському міському (приміському) транспорті. Після досягнення ними 18-річного віку у порядку, визначеному КМУ, Відділом освіти виплачується їм одноразова грошова допомога. Так, у 2017 році таку допомогу в розмірі 1810 грн. кожному отримали четверо осіб вказаної категорії.
Разом з тим, у порушення вимог підпункту 5 пункту 13 постанови КМУ від 05.04.1994 р. № 226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» зі змінами, діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, що перебувають під опікою (піклуванням), на період навчання у ЗЗСО не забезпечені шкільною і спортивною формами.
Не надано інформації працівниками Відділу освіти щодо продовження навчання чи працевлаштування трьох дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, випускників 2014/2015, 2016/2017 та 2017/2018 навчальних років (один з яких – випускник 9 класу), у зв’язку з чим неможливо з’ясувати потребу у виплаті при працевлаштуванні одноразової грошової допомоги в розмірі шести прожиткових мінімумів, а також забезпеченні одягом і взуттям на суму не менш як 16 неоподаткованих мінімумів доходів громадян цим дітям. Одночасно встановлено, що Відділом освіти кошти на цю норму законодавства не плануються з 2013 року, що є порушенням підпункту п’ять пункту 13 вищеназваної постанови КМУ.
Харчування дітей організовано відповідно до розпорядження Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації від 26.01.2016 № 33 «Про грошові норми на харчування дітей у загальноосвітніх навчальних закладах, дітей дошкільного віку в навчально-виховних об’єднаннях «загальноосвітня школа-дошкільний навчальний заклад», дошкільних навчальних закладах, дітей пільгових категорій». Затверджені ще у 2016 році грошові норми вкрай низькі та водночас Відділом освіти не порушувалося питання про їх збільшення.
Так, на харчування учнів 1-4 класів затверджено 12,00 грн. (6 грн. – з районного бюджету, 6 грн. – за рахунок інших надходжень), дітей дошкільного віку в навчально-виховних об’єднаннях – 13,70 грн. (8,20 грн. – з районного бюджету, 5,50 грн. – за рахунок інших надходжень), учнів 5-11 класів ЗЗСО не пільгових категорій в розмірі 8,00 грн. (за рахунок коштів батьків), дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей із малозабезпечених сімей, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у інклюзивних класах, дітей-інвалідів, дітей, батьки яких перебувають чи перебували у зоні антитерористичної операції – 12,00 грн. (6 грн. – з районного бюджету, 6 грн. – за рахунок інших надходжень).
Відділом освіти не забезпечується контроль за організацією харчування дітей дошкільного віку та шкільного віку, не аналізується виконання натуральних норм харчування, що може призвести до порушення прав дітей, визначених статтею 6 Закону України «Про охорону дитинства».
За оперативними даними Відділу освіти у 2017/2018 н.р. 568 учнів потребують підвезення до закладів освіти та у зворотному напрямку, з яких 479 учнів підвозяться шкільними автобусами, 96 – рейсовим автобусом, відповідно до укладених угод.
Під час вивчення встановлено, що строки наявних договорів з перевізниками, зокрема ФОП Науменко В.О., ПП АТП «Левченко», ФОП Марценюк В. М., ФОП Денисенко О.С., ПП Авто-Пас-Лайн закінчилися 31.12.2017 року.
Станом на 06.02.2018 договори не пролонговані та тендерні закупівлі не оголошено, що може призвести до невиконання вимог статей 13, 56 Закону України «Про освіту».
Парк шкільних автобусів району налічує 10 одиниць. Є потреба в одному шкільному автобусі (2008 рік випуску) для заміни оскільки, закінчився термін його експлуатації, вузли, деталі двигуна та ходової частини зношені на 80 %.
Під час вивчення встановлено, що у Відділі освіти відсутні документи щодо організації підвезення учнів до місць навчання і додому у 2017/2018 н.р., що є порушенням статей 11, 12, 29, 33, 36, 45, 46 Закону України «Про дорожній рух», статей 23, 34, 39 Закону України «Про автомобільний транспорт». Зокрема, відсутні накази закладів освіти, якими затверджено маршрути руху шкільних автобусів, списки дітей, які підвозяться, місця паркування шкільних автобусів, договори про проходження передрейсового медичного огляду водіїв.
Станом на 07.02.2018 у наказі Великокаратульської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів від 12 січня 2018 № 5 «Про організацію безкоштовного регулярного підвезення учнів та вчителів до навчального закладу та в зворотному напрямів 2018 року» використовуються посилання на нормативні документи, які втратили чинність, у преамбулі наказу згадується наказ Відділу освіти без дати та номеру реєстрації, відсутні затверджені списки дітей, які потребують підвезення.
Однак під час вивчення, станом на 08.02.2018 у Відділі освіти з’явився наказ від 15.01.2018 № 16 «Про організацію безкоштовного регулярного підвезення учнів та вчителів до навчального закладу та в зворотньому напрямі в 2018 році», проте Відділом освіти не розроблено, не затверджено та не погоджено із відповідними службами маршрути руху шкільних автобусів.
Директором Великокаратульської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів 08.02.2018 представлений інший наказ від 15 січня 2018 № 5 «Про організацію безкоштовного регулярного підвезення учнів та вчителів до навчального закладу та в зворотному напрямів 2018 року», де в преамбулі вказаний вже номер і дата наказу Відділу освіти, що свідчить про підроблення документів.
В Опорному навчальному закладі Студениківський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» схеми маршрутів також не затверджено в установленому порядку.
У наказі вищезазначеного закладу освіти від 01.09.2017 № 87 «Про порядок підвозу учнів до школи шкільними автобусами» на водіїв шкільних автобусів покладено відповідальність за безпеку і життя учнів під час перевезення, що не відповідає вимогам чинного законодавства.
Крім того, у вищезазначеному закладі освіти передрейсовий медичний огляд здійснює лікар амбулаторії сімейної медицини с. Студеники, однак не укладений договір відповідно до якого здійснюється щоденний медогляд водіів.
У жодному із ЗЗСО району до штатних розписів не введено посади вихователя (додатково вводиться 0,5 ставки посади вихователя під час організованого підвезення учнів шкільним автобусом для супроводу дітей на один автобус незалежно від кількості закладів освіти, що обслуговує автобус), що є не дотриманням вимог Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом МОН від 06.12.2010 № 1205.
Згідно із звітом ЗНЗ-1 у Гайшинському НВК не вказано чисельність учнів, які проживають на відстані більше 3 км від закладу і потребують підвезення, але за інформацією Відділу освіти 12 учнів підвозяться до вищевказаного закладу освіти рейсовим автобусом (договір № 83 від 03 травня 2017 року).
Проаналізувавши стан підвезення учнів у районі встановлено, що учні Мазінської філії опорного закладу освіти у кількості сім учнів підвозяться до ЗЗСО с. Дем’янці (відстань 7 км), проте до опорного закладу жодна дитина із с. Мазінки не підвозиться (відстань 50 км).
Без дотримання вимог чинного законодавства в районі утворено Опорний навчальний заклад Студениківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» із Мазінською філією «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчальний заклад», яка знаходиться на відстані 50 км (11 класів, 204 учня із філією (вісім учнів та одна дошкільна група 14 вихованців).
Крім того, із перевищенням повноважень, без врахування рішення засновника, Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації затвердив мережу опорних ЗЗСО Київської області.
Так, відповідно до листа Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації від 17.03.2016 № 12-01-13-820 «Про проведення конкурсу на кращий опорний загальноосвітній навчальний заклад», проаналізувавши мережу закладів освіти району, Відділом освіти Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації подано на конкурс матеріали Жовтневої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (лист Відділу освіти від 28.03.2016 № 166).
Пізніше, 01 квітня 2016 року, видано наказ Департаменту освіти і науки КОДА № 108 «Про проведення конкурсу на кращий опорний загальноосвітній навчальний заклад у Київській області».
Згідно із наказом Департаменту освіти і науки КОДА від 01 липня 2016 № 210 «Про підсумки проведення конкурсу на кращий опорний загальноосвітній навчальний заклад у Київській області» визнано опорним закладом Жовтневу загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Переяслав-Хмельницької районної ради Київської області.
Після цього, рішенням сесії Переяслав-Хмельницької районної ради від 01 серпня 2016 № 91-09-VІІ «Про створення опорного загальноосвітнього навчального закладу на базі Жовтневої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів» створено зазначений вище опорний заклад. Однак, його утворено на безконкурсній основі, що є порушенням пункту шість Положення про освітній округ, затвердженого постановою КМУ від 27 серпня 2010 р. № 777 (зі змінами) (далі – Положення про освітній округ).
Рішенням сесії Переяслав-Хмельницької районної ради від 04 листопада 2016 року № 115-10-VІІ Опорний навчальний заклад Жовтнева загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів перейменована в Опорний навчальний заклад Студениківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів.
Рішенням сесії Переяслав-Хмельницької районної ради від 25 липня 2017 № 199-15-VІІ Опорний навчальний заклад Студениківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів перейменована в Опорний навчальний заклад Студениківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад». Проте тип опорного закладу освіти не відповідає заявленому статусу, оскільки до його складу не входить дошкільний підрозділ, що суперечить пункту шість Положення про навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад», затвердженого постановою КМУ від 12 березня 2003 р. № 306.
Згідно з абзацом три пункту 1.5 Статуту вищеназваного опорного закладу освіти він є неприбутковою організацією, що суперечить пунктам цього ж установчого документа, де вказано, що заклад освіти може надавати платні послуги на договірній основі (пункт 2.9.) та додатковими джерелами коштів можуть бути кошти, отримані за надання платних послуг від реалізації продукції, що виробляється в опорному закладі (пункт 5.4.).
Опорний заклад освіти с. Студеники не має рахунків в органах Казначейства, що є порушенням абзацу два пункту два Положення про освітній округ.
Згідно із абзацом три пункту два Положення про освітній округ, філія не є юридичною особою, проте Мазінська філія внесена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на основний вид економічної діяльності: 85.10 Дошкільна освіта (дата видачі довідки – 23.05.2017).
Встановлено невідповідність Положення про Мазінську філію «загальноосвітня школа І ступеня – дошкільний навчальний заклад» Опорного навчального закладу Студениківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа I-III ступенів – дошкільний навчальний заклад» Переяслав-Хмельницького району Київської області (далі – Положення), затвердженого рішенням Переяслав-Хмельницької районної ради від 25.07.2017 № 199-15-УІІ, вимогам чинного законодавства. Так, у Положенні вказано, що дана філія є правонаступником опорного навчального закладу (пункт 1.5.), також у пункті 1.7. вказано, що філія діє на підставі установчих документів (Статуту опорного навчального закладу, Положення про філію), що є порушенням абзацу три пункту два Положення про освітній округ.
При вивченні робочого навчального плану опорного закладу освіти виявлено, що у ньому відсутній додаток до робочого навчального плану філії даного закладу, що не відповідає пункту 12 Положення про освітній округ.
В опорному закладі освіти учні 10 класу навчаються за фізико-математичним профілем, 11 класу – фізико-математичним та біолого-хімічним, однак у закладі освіти не організовано поглиблене вивчення предметів у 7-9 класах.
Відповідно до розпорядження голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації від 18 січня 2018 року № 16 «Про передачу закладів освіти у комунальну власність Студениківської об’єднаної територіальної громади», рішення Переяслав-Хмельницької районної ради від 16.01.2018 № 263-18-VІІ «Про передачу закладів освіти у комунальну власність Студениківської територіальної громади в зв’язку з утворенням Студениківської об’єднаної територіальної громади» та наказу Відділу освіти від 19.01.2018 року № 23 «Про передачу закладів освіти у комунальну власність Студениківської об’єднаної територіальної громади» з 01 січня поточного року Опорний навчальний заклад Студениківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» має бути переданий на баланс Студениківської сільської ради, але на даний час акт приймання-передачі не підписаний головою Студениківської сільської ради, а філія лишається на балансі Мазінськівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району (яка територіально не ввійшла до ОТГ).
На час вивчення (09 лютого 2018 року) заробітну плату працівникам Мазінськівської філії не виплачено (січень – лютий 2018).
Освітній процес у 2017/2018 н. р. у закладах освіти району забезпечують 355 педагогічних працівників, з них 190 мають вищу кваліфікаційну категорію, 56 – першу, 30 – другу, 50 – спеціалістів, 3 – бакалавра, 26 – молодших спеціалістів. Мають педагогічні звання: «Заслужений вчитель» – 1; «Вчитель-методист» – 10; «Старший вчитель» – 92; «Старший вихователь» – 1, «Відмінник освіти» – 27.
52 вчителів району викладають два і більше предмета. Наявною є вакансія 1,75 ставки методиста районного методкабінету.
Станом на 08.02.2018 року у ЗЗСО району введено 7 ставок практичних психологів (12 осіб) та 0,5 ставки практичного психолога у заклад дошкільної освіти – Циблівський ДНЗ «Колосок» (6 груп, 111 вихованців). Психологічний супровід освітнього процесу здійснюється у 20 ЗЗСО (у 3 закладах відсутні ставки практичних психологів) та 1 закладі дошкільної освіти (не забезпечені практичними психологами 6 ЗДО). Усі практичні психологи мають фахову освіту.
Не виконуються вимоги наказу МОЗ та МОН від 30 серпня 2005 № 432/496 «Про удосконалення організації медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі». Зокрема, у районі є ЗДО, де взагалі відсутні медичні працівники, на час вивчення потреба складає у 1,75 ставки, зокрема у ЗДО «Берегиня» с. Пологи-Яненки, ЗДО «Вишенька» с. Помоклі, ЗДО «Веснянка» с. Дем`янці.
Також не передбачено штатними розписами сестер медичних у Циблівській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Гайшинському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Лецьківському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Полого-Вергунівському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ». Загалом для вищеведених закладів необхідно 2,0 ставки.
Аналіз документації з атестації педагогічних працівників у 2016/2017 н. р. свідчить, що атестація педагогічних працівників комісією ІІ рівня відбувалася з 03 по 05 квітня 2017, проте наказ Відділу освіти видано від 24.04.2017 № 120 «Про підсумки атестації педагогічних працівників закладів освіти Переяслав-Хмельницького району в 2016-2017 навчальному році», що суперечить пункту 6.1. Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 06.10.2010 № 930.
Усі ЗЗСО, які знаходяться на балансі Відділу освіти мають державні акти на землю. На заклади дошкільної освіти державні акти не виготовлялися Відділом освіти, оскільки вони знаходяться на балансі сільських рад, інформація про наявність зазначених документів відсутня.
Є потреба у будівництві внутрішніх вбиралень Вовчівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», спортивного залу у Горбанівському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ». Власних приміщень не мають БДЮТ та ДЮСШ. Потребує вирішення питання щодо проведення ремонту спортивних залів у Лецьківському навчально-виховному об`єднанні «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» та Пристромській ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Встановлено також, що у Відділі освіти відсутнє положення про преміювання працівників Переяслав-Хмельницького району, не створено комісію з даного питання, преміювання не погоджується із головою профспілки. Комісії надано лише положення про преміювання працівників централізованої бухгалтерії Відділу освіти, затверджене начальником Відділу освіти 12.11.2004 (на той час очолював Бобровник Г. М.) та погоджено з головою ради профспілки працівників освіти і науки.
Не вживаються Відділом освіти заходи щодо утвердження відкритої та демократичної державно-громадської системи управління освітою, поєднання державного і громадського контролю за прозорістю прийняття і виконання управлінських рішень, запровадження колегіальної етики управлінської діяльності у ЗЗСО району. Не забезпечується контроль за дотриманням підпорядкованими ЗЗСО вимог щодо організації та проведення звітування, які затверджені Примірним положенням про порядок звітування керівників дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних закладів перед педагогічним колективом та громадськістю (наказ МОН від 23.03.2005 № 178), Положенням про загальноосвітній навчальний заклад (постанова Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 778).
У матеріалах звітування окремих керівників ЗЗСО відсутні розділи, передбачені структурою Примірного положення, зокрема щодо залучення додаткових джерел фінансування закладів освіти та їх раціональне використання (звіти директорів Опорного навчального закладу Студениківського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад», Великокаратульського ЗДО «Калинка» та ін.). Взагалі відсутні звіти керівників (ЗДО «Берегиня» с. Пологи-Яненки, ЗДО «Веснянка» с. Дем`янці, ЗДО «Сонечки» с. Хоцьки).
На виконання статті 30 Закону України «Про освіту» Відділом освіти видано наказ від 03.11.2017 р. № 281 «Про прозорість та інформаційну відкритість діяльності закладів освіти». На виконання листа МОН від 30.11.2017 № 1/9-650 проведено моніторинг забезпечення прозорості та інформаційної відкритості закладів дошкільної та загальної середньої освіти, результати якого обговорено на нараді з керівниками закладів освіти (протокол від 31.01.2018 р. № 1). Разом з тим, на час вивчення не оприлюднено на своїх веб-сайтах фінансові звіти про надходження та використання отриманих коштів (крім інформації про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога) усіма закладами загальної середньої освіти району. Крім того, не розміщено на веб-сайтах кошторисів шести закладів освіти (Лецьківське НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Малокаратульське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Переяславське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Стовп’язьке НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Пристромська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Циблівська ЗОШ І-ІІІ ступенів). Окремими закладами (Світанківське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Соснівське НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ») оприлюднено кошториси, які не затверджено в установленому порядку (без підпису керівника Відділу освіти, печатки).
Не оприлюднено статутів чотирма закладами освіти (Гайшинське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Дівичківське НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Ковалинське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Пристромська ЗОШ І-ІІІ ступенів); Полого-Вергунівським НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів» замість статуту закладу розміщено статут учнівського самоврядування шкільної республіки «Сонячна країна».
На сайтах 13 закладів освіти району розміщено статути без вказаних рішень сесій райрад та дат їх затвердження (Великокаратульська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Виповзьке НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Вовчківське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Гланишівське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Горбанівське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Єрківецьке НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Малокаратульське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», ОНЗ «Студениківський НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Світанківське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Соснівське НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Стовп’язьке НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ», Хоцьківська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Циблівська ЗОШ І-ІІІ ступенів).
Не представлено комісії накази про підготовку до колегій Відділу освіти та стан виконання їх рішень. На колегії не розглядалися питання виявлення, попередження і розгляд випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми, соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які навчаються у ЗЗСО району тощо.
У наказах Відділу освіти мають місце посилання на нормативну базу, яка втратила чинність (від 06.02. 2018 № 7/44), крім того працівники, на яких покладається відповідальність чи контроль за виконання наказів, під підпис з ними не ознайомлюються.
У ході вивчення встановлено, що Відділом освіти не забезпечується належна робота щодо розгляду звернень громадян. У 2017 році до Відділу освіти надійшло 45 звернень громадян, з них 17- письмово (2016 – 10). Встановлено також, що 21.03.2017 зареєстровано звернення від мами Аврамич Ю. В. про побиття її дитини, учня 5 класу вчителем «світової та російської літератури» Переваловим В. В. Соснівського НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів -ДНЗ». Зазначене звернення розглянуто формально, адже у матеріалах Відділу освіти відсутні пояснення усіх суб’єктів справи, наслідком розгляду є лист Відділу освіти від 10.05.2017 № 203 з рекомендаціями керівництву та практичному психологу.
У Відділі освіти відсутні графіки проведення моніторингу з питань роботи зі зверненнями громадян у закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти.
Відповідно до Закону України від 03.11.2016 р. № 1728-VIII «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (зі змінами, внесеними Законом України «Про Державний бюджет України на 2018 рік») встановлено до 31 грудня 2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів державного нагляду (контролю), а позапланові заходи державного нагляду (контролю) проводяться лише на підставі обґрунтованих звернень фізичних осіб про порушення суб’єктами господарювання їхніх законних прав, проте планом роботи Відділу освіти на 2017/2018 н.р. передбачено комплексні перевірки закладів освіти, зокрема Гайшинського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», Полого-Яненківського ДНЗ «Берегиня», Дем’янецької ЗОШ І-ІІІ ступенів, Циблівського ДНЗ «Колосок», Гланишівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ.
Крім того, незважаючи на те, що відповідно до Закону України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» атестація закладів освіти вже не належить до повноважень органів управління і не існує як форма державного нагляду (контролю), проте Відділом освіти не приведено у відповідність план роботи на 2017/2018 н.р., зокрема передбачено атестацію Єрківецького НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» та Горбанівського НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ.
У ході вивчення розглянуто питання, порушені у зверненні депутата Переяслав-Хмельницької районної ради Якуби О. В. комісією відвідано ЗЗСО району. Зокрема, Опорний навчальний заклад Студениківський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» із Мазінською філією «загальноосвітня школа І ступеня-дошкільний навчальний заклад», яка знаходиться на відстані 50 км.
Під час вивчення встановлено, що для дітей дошкільного віку у Філії відсутні умови утримання. Зокрема, приміщення не відповідає вимогам санітарного Регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗ від 24.03.2016 № 234, щодо гігієнічних норм до приміщення, освітлення, водопостачання (один рукомийник, де відсутня гаряча вода), повітряно-теплового режиму, обладнання (наявні меблі без врахування вікових особливостей). Виявлено порушення в організації харчування (добові проби не зберігаються, вихованцям видається домашня консервація, що не погоджена санітарними службами, не збалансований раціон без дотримання норм), медичного обслуговування, проведення оцінки стану здоров’я дітей, розпорядку дня і навчання, рухової активності дітей, дотримання санітарно-гігієнічних вимог до особистої гігієни дітей (пристосована вбиральня з порогами).
За штатним розписом не введено посади медичного працівника, проте введено 0,25 ставки машиніста з прання та ремонту спецодягу (білизни) при відсутності в закладі освіти пральної машинки. У закладі освіти для дітей наявний лише один комплект постільної білизни, який, за інформацією керівника, переться раз на місяць. Відсутні покривала для дитячих ліжок.
На час вивчення начальник Відділу освіти Дубина Т. А. не має годин у ЗЗСО району.
Переяславське навчально-виховне об`єднання «загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Переяслав-Хмельницького району Київської області відноситься до Студениківської об`єднаної територіальної громади. Навчання дітей здійснюється в одну зміну. Реконструкція закладу освіти не завершена.

Зважаючи на вищезазначене, можливо зробити висновок про низький рівень управлінської діяльності Відділу освіти Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації Київської області, незадовільне виконання покладених на Відділ освіти завдань щодо реалізації на території району державної політики у сфері освіти та управління підпорядкованими закладам освіти.

У зв’язку з цим Відділу освіти рекомендується:

1. Вжити вичерпних заходів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та притягнення до дисциплінарної відповідальності посадових осіб, з вини яких вони були допущені.
2. Розробити план заходів щодо усунення виявлених порушень і недоліків у роботі, який до 12 квітня 2018 року надіслати Державній службі якості освіти та Департаменту освіти і науки Київської облдержадміністрації.
3. Зважаючи на Положення Відділу освіти Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації Київської області до 30 травня 2018 року поінформувати Департамент освіти і науки Київської облдержадміністрації про стан виконання вищевказаного плану.
Вважаємо також за доцільне рекомендувати Департаменту освіти і науки Київської облдержадміністрації посилити контроль за діяльністю Відділу освіти Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації Київської області та до 30 червня 2018 року поінформувати Державну службу якості освіти про стан виконання плану заходів щодо усунення виявлених у ході вивчення порушень і недоліків.

Т. М. Марченко

І. М. Опалко

О. С. Самолюк

Т. І. Ничипорук

- Реклама -

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ