Як і навіщо телефонний шахрай направляє до банкомату

0
356

Зазвичай шахраї телефонують, щоб під різними приводами видурити у довірливого співрозмовника реквізити платіжної картки та код підтвердження операції, який приходить у банківській sms-ці. Але є ще один розповсюджений вид карткового шахрайства по телефону – коли злочинець телефонує і, розповідаючи різні нісенітниці, “веде” жертву до банкомату та змушує перевести кошти на шахрайський рахунок, застерігає Gazeta.ua. Причому людина робить усе добровільно, а про те, що потрапила у фінансову халепу, дізнається, лише коли гроші вже переказані на рахунок злодія.

Злочинці вигадали десятки сюжетів, за допомогою яких направляють людей до банкоматів і спонукають до здійснення переказу на шахрайські рахунки. Найчастіше гачком, на який ловлять довірливих українців, є обіцянка отримати через банкомат якісь кошти (гроші за товар, благодійну допомогу, донарахування пенсії, перерахунок за кредитом, виграш у лотерею, оплату послуг тощо). Тут одразу хочеться ввімкнути CapsLock і написати великими літерами: ЧЕРЕЗ БАНКОМАТ НЕ МОЖНА ПЕРЕКАЗАТИ ГРОШІ З ЧУЖОЇ КАРТКИ НА СВОЮ, МОЖНА ЛИШЕ ЗІ СВОЄЇ – НА ЧУЖУ.

Ким найчастіше представляються телефонні шахраї, які спеціалізуються на “банкоматному” обмані?

• Покупцем товару чи замовником послуг. Наприклад, ви продаєте щось і дали оголошення в інтернеті. Злочинець телефонує, каже, що зацікавився і готовий відправити вам на картку передоплату за товар. Тільки треба, щоб ви пішли до банкомату і підтвердили операцію. Біля банкомату шахрай диктує, що треба вам робити, куди натискати, які цифри в які поля вводити. При цьому починає поспішати і нервувати, підганяє вас. А в цей час за вами вже, скоріш за все, вишикувалася черга до банкомату, тож ви теж починаєте поспішати і нервувати, не аналізуєте, що натискаєте, і в результаті самі переказуєте шахраю гроші (адже номер картки, який він вам диктує по телефону і який ви вбиваєте у полі “Отримувач”, – не картка, З ЯКОЇ вам прийдуть гроші, а картка, НА ЯКУ ви перераховуєте кошти зі свого ж рахунку).
• Працівником Пенсійного фонду, відділу нарахування субсидій, банку, благодійного фонду, волонтерської організації тощо. У цьому випадку вас задурюють отриманням якихось неочікуваних грошей (збільшення пенсії чи соціальної допомоги, повернення переплати за кредитом, отримання спонсорської допомоги тощо).
• Представником організації, від якої ви буцімто отримали грошовий приз (або виграли в лотерею). Добре подумайте перед тим, як погнатися за такими “легкими” грошима!
• Співробітником банку, який повідомляє, що вашу картку нібито заблоковано, а для розблокування вам необхідно підійти до банкомату і виконати певні дії. Біля банкомату шахрай “із банку” диктує по телефону, що вам робити.

Як же вберегтися від телефонних шахраїв і не дати привести себе до “банкоматної” пастки? Даємо коротку пам’ятку від Української міжбанківської асоціації членів платіжних систем ЄМА, яка зараз за підтримки Державного департаменту США реалізує в Україні Національну програму сприяння безпеці електронних платежів та карткових розрахунків Safe Card.

1. Ніколи не виконуйте чиїхось вказівок, працюючи з банкоматом або терміналом! У тому числі вказівок по телефону!
2. Пам’ятайте, що через банкомат можна тільки переказати кошти зі своєї картки на чужу. Переказати ж кошти на свою картку з чужої через банкомат нереально – такої функції нема!
3. Не забувайте, що для отримання будь-яких коштів на рахунок вам достатньо назвати номер картки, жодних інших даних/дій не потрібно.
4. Не поспішайте і не нервуйте, коли мова йде про картку і гроші. Краще здатися нудним і некмітливим, ніж втратити кошти.
5. Якщо ви все-таки були необачними і виконали вказівки телефонно-банкоматних шахраїв, негайно зателефонуйте до банку: можливо, ви ще встигнете “арештувати” кошти. Наступний крок – напишіть заяву у кіберполіцію. Це робиться в онлайн-режимі на сайті www.cybercrime.gov.ua.

- Реклама -

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ